Jamie Oliver pelastaa Britannian kouluruoan



Suomalaisillekin tuttu Jamie Oliver on yksi Britannian kouluruan uraauurtajista. Oliver on esiintynyt kolmessa eri kouluruokaa käsittelevässä televisiosarjassa: Jamie Oliverin kouluruokaa, Jamie Oliverin paluu kouluruokalaan ja Jamie Oliverin koululaishaaste. Ideana ohjelmissa on ollut, että Oliver yrittää parantaa lasten kouluruokailua ja -tottumuksia Britannian kouluissa. Aina ei ole kuitenkaan mennyt ihan putkeen.

Oliver on myös kehunut Suomen kouluruokasysteemiä. Hänen mukaan Suomi on edelläkävijä. Suomi on malliesimerkki siitä, miten asiat voidaan saada muutettua. Kouluruokien tarjonta oli huonoa ja lasten ruokavalio huono, mutta Oliver ihastelee, kuinka Suomessa asia saatiin muutettua muutamassa vuodessa. Oliver viittasi kommenteillaan Suomessa vuosina 1972-1997 toteutettuun kansanterveyden edistämishankkeeseen, niin sanottuun Pohjois-Karjala -projektiin. Tavoitteena projektissa oli saada suoomalaisia parantamaan elintapojaan ja valistaa ihmisiä ruokailutottumuksista. Projektia oli johtamassa muun muassa lääketieteen tohtori, myöhemmin Terveyden ja hyvinvointilaitoksen eli THL:n pääjohtajana toiminut Pekka Puska. Oliverin mukaan projekti onnistui täällä hyvin, sillä täällä osattiin ajatella asioita monelta eri kantilta. Oliver on tuskastelliy Britannian pääministerien kanssa, miten lasten ruokailutottumuksia pystyttäisiin muuttamaan. Oliverin mukaan muutoksia yritetään yleensä saada aikaan vain muuttamalla koulussa syötävää kouluruokaa, mutta samalla unohdetaan siihen liittyvä oppimisprosessi. Kouluruokaa muutetaan, mutta lapsille ei opeteta mitään ruoasta. Lasten oletetaan syövän pinaattia, mutta miksi he edes koskisivat siihen jos ei eivät tiedä, mitä pinaatti on.

kouluruoka britit

Kokki Jamie Oliver aloitti vuonna 2004 kouluruokakampanjan tuoreista raaka-aineista paikan päällä valmistetun kouluruuan puolesta. Kampanja kulki nimellä Feed Me Better eli suomeksi Ruoki minut paremmin. Kampanja toi 80 julkisen koulun ruokalaan koulun omassa keittiössä tehtyjä aterioita, joissa käytettiin tuoreita raaka-aineita. Monissa kouluissa oli aiemmin yksinomaan lämmitetty teollisesti valmistettua pakasteruokaa: ranskalaisia perunoita, paneroitua kanaa ja kalaa, suolaa ja sokeria. Oliverin uudistus herätti vastustusta keittäjissä, mutta sai kuitenkin keittäjät valmistamaan muun muassa sieni-linssimuhennosta, lammas-kasvispiirakkaa ja kookoskalaa.

Kouluruokauudistus hyödytti eniten keskiluokkaisen taustan omaavia lapsia. Vähävaraisimmat, ilmaiseen ateriaan oikeutetut lapset eivät parantaneet oppimistuloksiaan Royal Economic Societyn tekemässä tutkimuksessa, jossa tutkittiin kouluruuan laadun vaikuttamista oppimistuloksiin. Terveellisesti syöneet 11-vuotiaat lapset pärjäsivät äidinkielen ja luonnontieteiden ikäkausitestissä 3-8 prosenttiyksikköä paremmin vertailukoulujen oppilaita. Lisäksi heillä oli 15 prosenttia vähemmän sairauspoissaoloja. Eroja vähävaraisten ja keskiluokkaisten lasten suoriutumisen eroja on selitetty sillä, että keskiluokkaiset lapset sopeutuvat ruuan muutokseen paremmin.

Top