Liikkuminen



Liikkuminen

Edellisessä artikkelissa oli pääsääntöisesti kyse ruuasta, ennen kaikkea kouluruoasta ja myös pastasta. Yksi asia joka jäi mainitsematta edellisessä artikkelissa, oli tietysti se että tarjoiltava leipä tulisi olla ruisleipää, vaikka reissumiestä ja sitten jotain näkkileipää.

Toinen tietysti nuorten opetusten edistämisen osalta oleva todella tärkeä juttu on liikkuminen. Niin kuin on jo monesti todettu, ihminen ja ennen kaikkea lapset ja nuoret oppivat paljon paremmin ja pystyvät keskittymään paremmin, mikäli he ovat fyysisesti hyvässä kunnossa. Jos on fyysisesti hyvässä kunnossa tarkoittaa se sitä, että on myös psyykkisesti paljon kestävämpi. Se taas tarkoittanee sitä, että jaksaa tehdä asioita joita vaaditaan koulunkäynnin osalta. Tämä on erittäin hyödyllinen kombinaatio.

Ei muuta kuin liikkumaan vaan! Näin niitä lapsia ja nuoria tulisi kannustaa! Ulos pelaamaan ja leikkimään! Pelaamaan jalkapalloa kesäisin kavereitten kanssa ja talvisin pelaamaan vaikka jääkiekkoa ja hiihtämistä sitten! On erittäin tärkeää luoda sellainen ilmapiiri lapselle heti alusta lähtien, että liikkuminen on todella hauskaa ja hyödyllistä. Vanhemmalle se on kuin lisäisi rahaa pankkiin! Tällä tavalla lapset jaksavat paljon paremmin. Pääasia lapselle on aina se, että on hauskaa. Oli kyseessä minkälaista liikuntaa tahansa, on pidettävä huoli siitä että lapsi viihtyy. Hyvä esimerkki on joukkuelajit kuten jalkapallo ja jääkiekko, siellä todella kannustetaan toisia. Samalla lapset saavat uusia kavereita ja he oppivat automaattisesti sosiaaliseen kanssa käymiseen. Suomessa lapset ja nuoret ovat ujoja, jos verrataan jo Ruotsiin, jossa lapset ja nuoret ovat todella sosiaalisia. Heille se tulee lähes luonnosta, että ovat sosiaalisia ja auttavia. Meilläpäin tämä ei ehkä tule niin luonnosta, mutta tähän voi oppia! Harjoittelu tekee mestarin!

Top