A’la cartea kouluruokailuun?
Olisiko mahdollista että kouluissa aloitettaisiin tarjoilemaan A’la cartea? Tulisiko tämä hirveän paljon kalliimmaksi ja lisäisikö se lasten ja nuorten ravintotietoutta ja innostusta panostaa ruuan laatuun myös aikuisiällä? A’la cartehan tarkoittaa siis sitä, että ruoka tarjotaan ruokalistan mukaan. Tarkemmin sanottuna koko ravintolan koko valikoima on silloin luetteloitu selkeästi menulle hintoineen.
Tämä kirjoitus pohtiikin tälläistä ideaa ja koettaa punnita sen hyviä ja huonoja puolia.
Ensin haluamme listata asian hyviä puolia ja kertoa miten se voisi parhaimmillaan ja hyvin onnistuessaan vaikuttaa oppilaiden tulevaisuuteen ja tapakasvatukseen.
Ensisijaisesti tämänkaltainen projekti lisäisi oppilaiden luontevuutta hallita Euroopplaisia pöytätapoja ja toimia korrektisti tilanteessa kuin tilanteessa.
Toinen myönteinen asia olisi se, että oppilas saisi itse valikoida itselleen parhaan vaihtoehdon joka sopii parhaiten hänen ruokavalioonsa.
Tämä tulisi myös lisäämään luontaisesti small talkia, jossa Suomalaiset eivät tunnetusti ole mitään mestareita.
Ruokahetkeä ja itse ruokaa varmasti myös arvostettaisiin enemmän, kun siitä tehtäisiin miellyttävä ja arvokas tilanne kaikille osapuolille.
Seuraavaksi pohdimme sitten mitkä asiat tekevät asiasta vaikean toteuttaa?
Ensimmäisenä nousee tietenkin kysymys siitä, kuinka paljon kalliimpaa tälläinen ruokailu kouluissa olisi. Kouluruuan hintaa on laskettu vuosi vuodelta ja olisikin hyvä miettiä mitä se tekee Suomen lapsille ja nuorille? Jos kouluruokailusta tulee ns. mättöpaikka, onko nuorten vaikeampaa arvostaa hyvää ruokaa ja ennenkaikkea ruokailuhetkeä.
Toisena nousee kysymys siitä, miten koko ruokailu, sen valmistaminen ja tarjoilu tulisi ja pystyttäisiin järjestämään? Hyvä ratkaisu tähän voisi olla yhteistyö ravintolakoulujen kanssa, jolloin kokki ja tarjoilija opiskelijat pystyisivät toimimaan autenttisessa ympäristössä. Tämä olisi myös edullinen tapa toteuttaa asia, sillä tämä kuuluisi osana opetussuunnitelmaa.
Koko tämä artikkeli on pelkkää ideoiden ilmaan heittelyä ja sen päällimmäisenä tavoitteena onkin kyseenalaistaa perinteistä ajatusmallia kouluruuasta ja ruokailusta. Kyseinen tie millä kouluruokailu on jo pitkään kulkenut on vaarallinen, sillä se ei opeta oppilaita arvostamaan ruokaa, ruokahetkeä ja käytöstapoja.